Lubię wiedzieć

Blog, który odpowie na twoje pytania

Co to jest copywriting, czyli jak nie ugryźć klawiatury

Co to jest copywriting

Copywriting (z ang.) to termin oznaczający pracę, która polega na pisaniu różnego rodzaju tekstów na zamówienie. Zwykle chodzi o treści reklamowe i promocyjne. Copywriting jest określany jako sztuka sprzedaży za pomocą słowa pisanego. Oznacza to tworzenie treści, które w skuteczny sposób przekonają potencjalnych Klientów do zakupu produktu lub zamówienia usługi.

Potoczny język często nie jest wystarczająco perswazyjny, by zrealizować zadania stawiane przed reklamą. Właśnie w tym miejscu jest przydatny copywriter: redaguje (bądź tworzy od podstaw) tekst w taki sposób, by odwoływał się do potrzeb i pragnień Klienta. Przekonuje go i namawia do określonego postępowania, starając się robić to w tak subtelny sposób, by nie zrazić go do reklamowanych produktów.

Copywriting to dziedzina stosunkowo młoda. Jeszcze kilkanaście lat temu była to profesja mało znana. W epoce globalnej gospodarki i ogromnej konkurencji na rynku jej powstanie było nieuniknione. Producenci prześcigają się w umiejętności docierania do Klientów. Obecnie tylko zatrudnienie specjalisty w tej dziedzinie może umożliwić odniesienie sukcesu.

Copywriting pozwala dotrzeć do odpowiednich Klientów

Teksty pisane przez dobrego copywritera są o wiele bardziej skuteczne niż te tworzone przez „amatorów”. Wielu przedsiębiorców już się przekonało o możliwościach, jakie przynosi copywriting. Wiedzą, że odpowiednia treść reklam i artykułów stanowi o „być albo nie być” we współczesnym biznesie. Można stać w miejscu lub rozwijać się. To zależy tylko od tego, czy podejmujemy właściwe działania na swojej drodze.

Inwestycja w skuteczny, perswazyjny tekst oferty firm sprawia, że zyskują one na sile. Są nie tylko lepiej widoczne w Internecie, lecz również skuteczniej oddziałują na odbiorców. Producenci i wykonawcy usług zwiększają swoje obroty i mogą koncentrować się na rozwoju swojej działalności, zamiast zastanawiać się, co można by dodać na stronie internetowej czy w innych materiałach reklamowych. Dobry copywriting wprowadza przedsiębiorstwa w nową fazę wzrostu. Z łatwością wyprzedzają konkurencję, która nie korzysta z usług copywriterskich.

Zdobywaj najlepszych Klientów

Dobry Klient to nie byle jaki Klient. Nie jest wielką sztuką przyciągnąć ludzi na swoją stronę; sztuką jest przekonać ich do zakupów. Dobry Klient to taki, który coś od nas kupi. Jednak jeszcze lepszy jest Klient kupujący i regularnie wracający do naszej firmy. Zastanów się nad poniższymi kwestiami:

  1. Za pomocą strony www można promować swoje produkty lub usługi; można też wypromować swoją markę i zapisać się na stałe w świadomości internautów – jak to zrobić? Bez wartościowej treści nie jest to możliwe.
  2. Zdobywanie nowych Klientów wiąże się ze zwróceniem na siebie uwagi. Zwyczajnych reklam graficznych jest całe mnóstwo – jesteśmy nimi zalewani każdego dnia. To użyte w nich słowa i hasła najczęściej sprawiają, że Klient nie przechodzi obojętnie obok reklamy.
  3. Tworzenie nowych przedsięwzięć (niezależnie od dziedziny i branży) wiąże się z przekazywaniem informacji o ich istnieniu. Nawet najwspanialszy produkt nie sprzeda się, jeśli ludzie się o nim nie dowiedzą. Im lepiej przekazujemy informacje, tym lepsze są wyniki sprzedaży.
  4. Tworzenie sklepu czy świadczenie usług wymaga przedstawienia swojej oferty. Możesz to zrobić na dziesiątki różnych sposób. Co jednak, jeśli wybierzesz mało skuteczną metodę? Zamiast ciebie, zarabiać będzie konkurencja.
  5. Zaprojektowałeś ulotki reklamowe i zleciłeś komuś ich kolportaż, ale nie przynosi to efektów. Zaczynasz podejrzewać, że firma, z którą podpisałeś umowę, nie roznosi rzetelnie twoich ulotek. A może problem tkwi w źle dobranych słowach?
  6. Podejmowanie współpracy handlowej z nowymi firmami wymaga odpowiedniego przedstawienia swoich zalet. Trzeba przekonać zupełnie obcych ludzi, by nam zaufali; trzeba wysunąć się na prowadzenie względem konkurencji. Jak to zrobić, skoro cen już bardziej opuścić się nie da?

To tylko kilka przykładowych kwestii do rozważenia. Jeśli poważnie traktujesz swoją działalność, zapewne zgodzisz się, że copywriting jest w dzisiejszych czasach bardzo potrzebny.

Największa zmora przedsiębiorców

Copywriting wychodzi zatem naprzeciw jednej z najpilniejszych potrzeb we współczesnym biznesie: skutecznemu przekazowi informacji. Dla większości firm tworzenie oryginalnych i wartościowych treści okazuje się nie lada wyzwaniem. Pisać bowiem każdy może, ale nie każdy stworzy tekst warty takich pieniędzy, jakie zostały na niego wydane.

Właśnie dlatego copywriterzy oferują swoje usługi polegające na pisaniu tekstów na potrzeby takich projektów jak:

  • strony internetowe;
  • blogi;
  • landing page;
  • sales letters;
  • kampanie e-mailnigowe;
  • autorespondery;
  • listy sprzedażowe;
  • direct mailing;
  • do newsletterów i e-zinów;
  • broszury, ulotki, plakaty, foldery reklamowe;
  • reklama opisowa do czasopism (direct response);
  • oferty handlowe;
  • odpowiednie opisy wyrobów przedstawianych w katalogach drukowanych;
  • unikalne i niepowtarzalne opisy produktów sprzedawanych w sklepach internetowych;
  • materiały marketingowe;
  • artykuły sponsorowane;
  • informacje prasowe.

Zawód copywritera

Zanim zacznę się rozpisywać na bardziej szczegółowe tematy, wypadałoby skreślić kila słów wprowadzenia. Niniejsza strona jest blogiem branżowym. Będę pisał tutaj o zawodzie copywritera, jego blaskach i cieniach, ale przede wszystkim o wszystkich tych elementach, które się na tę pracę składają. Istnieje mnóstwo trików ułatwiających odniesienie sukcesu w zawodzie copywritera; wielu z nas ukrywa pasjonujące sekrety, które dają im przewagę nad konkurencją (przynajmniej w pewnym zakresie). Oczywiście, nie będę zdradzał wszystkich swoich tajemnic. Kilka z nich zachowam dla siebie. Niemniej podzielę się tym, co wartościowe i użyteczne w mojej pracy.

W naszych czasach realia na rynku pracy bardzo szybko się zmieniają. Powstają nowe zawody, a wiele starych traci rację bytu. Głównym czynnikiem takiego stanu rzeczy jest rozwój naszej maleńkiej cywilizacji. Nowe media (w szczególności Internet) oraz technologie tworzą zapotrzebowanie na zupełnie inne usługi, niż te królujące jeszcze w XX wieku.

Jednym z zawodów, który powstał stosunkowo niedawno jest właśnie copywriter. Jego istotę przedstawiono bardzo dobrze w artykule na Wikipedii:

Copywriter (ang.) to autor tekstów i sloganów reklamowych [...] pisze teksty wykorzystywane w reklamach [...]

Źródło: Wikipedia

Innymi słowy, copywriting oznacza tworzenie tekstów na zlecenie. Poza reklamą wykorzystuje się również copywriterów przy pozyskiwaniu wszelkiego rodzaju treści na potrzeby stron internetowych oraz pozycjonowania (SEO).

W bezustannie ewoluującej globalnej Sieci istnieje niekończące się zapotrzebowanie na wartościowe i unikalne treści – jest to jedyna cecha Internetu, która nigdy się nie zmieni. Portale i strony www prześcigają się w pozyskiwaniu czytelników. Do tego celu konieczne jest posiadanie bazy odpowiedniej jakości artykułów i materiałów promocyjnych.

Praca seo-copywriterów (piszących teksty wykorzystywane w pozycjonowaniu stron internetowych) jest skoncentrowana wokół słów kluczowych i wyszukiwarek internetowych (takich jak Google). Pisane przez nich teksty zawierają odpowiednio dobrane (według zasad używania słów kluczowych) frazy pomagające podnieść pozycję reklamowanej strony w wynikach wyszukiwania. Tego typu działania są najskuteczniejszą formą pozycjonowania stron, ale również najbardziej czasochłonną i kosztowną. Nie każdy bowiem potrafi pisać w odpowiedni sposób.

Przykład:
Pewien tłumacz opublikował książkę pt. Tao Te Ching w wersji elektronicznej. Jako że jest to pozycja dosyć popularna, jego strona nie pojawiła się na szczycie wyników wyszukiwania (co zrozumiałe). Został zatrudniony copywriter, którego zadaniem było napisanie serii artykułów promujących książkę. Zabieg ten przyczynił się znacznie do osiągnięcia przez stronę tłumacza wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania na tę frazę. Po wpisaniu w wyszukiwarce słowa: "tao te ching", strona ze wspomnianą książką znajduje się najpierwszym miejscu.

Zachęcam do sprawdzenia przedstawionego przykładu na "żywo" w Google. Na pierwszym miejscu (przed Wikipedią) pojawi się wspomniana strona (stan na 11-04-2013).

Jak więc widzimy praca copywritera jest dosyć prosta, jeśli chodzi o założenia.

Oczywiście, w praktyce jest to o wiele bardziej skomplikowane i łączy się w ogromnym wachlarzem zagadnień i problemów. Nie lada umysłowej gimnastyki wymaga bowiem użycie słów kluczowych takich jak "ogłoszenia remonty", "samochody tanio" czy innych równie niegramatycznych zwrotów w mającym brzmieć sensownie i poprawnie artykule.


Pomóż innym znaleźć ten artykuł:


Polecamy:
Tani hosting

Ta strona została znaleziona m. in. przez następujące frazy: co to jest copywriting, co to jest copywriting seo, copywritingu co to jest, copywriting praca w domu, copywriter jak zacząć, copywriter zarobki, copywriter praca na czym polega, copywriter kto to, jak zostać copywriterem, czym jest copywriting.